Filmen är en pusselthriller som ställer höga krav på åskådaren. Full koncentration är en absolut nödvändighet om man ska lyckas absorbera alla inledningens förvecklingar. Tempot är forcerat, klippningen spänstig. Innan grundintrigen etablerats till fullo har filmen redan kommit en bra bit på väg. Då vill det till att man är ordentligt utvilad för att inte gå miste om något.
Berättelsen är en funktionell variation på temat ”de goda mot de onda” som lever högt på en enkel, men samtidigt genialisk idé: polisen Lau (Andy Lau) är rekryterad av ett knarksyndikat lett av den fruktade bossen Hon Sam (Eric Tsang). En av Sams undersåtar, Chan (Tony Leung), är i sin tur en polisinfiltratör. Lau bidrar med information om polisens strategier, Chan avslöjar syndikatets rörelsemönster. Båda sidor har en mullvad på insidan och båda vet om det. Vem lyckas avslöja vem först?
Infernal Affairs är en njutning för ögat. Mycket av detta förklaras av att det är Wong Kar-Wais mästerfotograf Christopher Doyle som står för fotot. Han framhäver de lyxiga miljöerna och skyskraporna med sina blänkande stålfasader och oupptäckta hisnande takmiljöer (mycket väl lämpade för en katt och råtta-lek). Även Chan Kwong Wings kompositioner går i samma flärdfulla tonart, vilket bidrar till den täta stämningen.
Tony Leung och Andy Lau är två av Hong Kongs levande legender på skådespelarsidan. Deras utstrålning är medvetet nedtonad, närvaron självklar och rutinen ack så värdefull. Det är sådana detaljer som kan vara avgörande för att en spänningsfilm ska fungera på mer än ett plan. Betyg: 8.
No comments:
Post a Comment