Filmen skildrar de tre systrarnas relationer till varandra och till deras män. Den äldsta systerns förhållande är trasigt med otrohet åt båda håll. Mellansystern misstänker att mannen bedrar henne och slits mellan lojalitet och att konfrontera honom med sina misstankar. Den yngsta systern har en nära relation till sin bror och tror samtidigt att att hon har blivit gravid med en ung arkitekturstudent. Under filmens gång kommer inte alla problem att få en lösning, men utvecklingen kommer åtminstone att gå framåt.
Bilderna är ljusa, upplyftande, naturliga. Interiörerna lyfts fram genom inspirerande, smarriga inredningsdetaljer. Exteriörerna är asiatiska miniatyrer med lummiga små trädgårdar och dammar med fula fiskar. Pin Bing Lees foto är en önskan om kärlek som jag med nöje besvarar. Tänk att få åka dit någon gång!
Ljudet är å ena sidan Velvet Underground och Lou Reed blandat med Tôn-Thât Tiêts originalmusik och inhemsk folkmusik av Cong Son Trinh. Å andra sidan är det insekternas malande bakgrundskonsert, fåglarnas vilsamma kvitter och regnet som faller tungt mot tak och gator.
Filmen är också en mild kulturkrock. Man förbluffas av hur mycket tid och ömhet som läggs på maten och dessutom finns mansnormen där som en kil. Tvillingbrodern passas upp av systern och männen av sina kvinnor. Det är ett annat samhälle, en annan kultur.
När solen står som högst är inte när filmen är som bäst. Nej, höjdpunkterna är varje gång som morgonsolens sökande strålar letar sig in till tvillingarna och väcker dem. Uppvaknandets ritualer är likt filmen något varmt, roligt och mycket vardagligt. Det enkla, det sköna och det dröjande ger en annorlunda och sevärd film. Betyg: 7.
No comments:
Post a Comment