She's Gotta Have It, Spike Lees utmärkta debutfilm, handlar om denna Nola (Tracy Camilla Johns) och hennes relation till tre olika män. Inom dramakomedins ramar får vi lära känna den fåfänge Greer (John Canada Terrell), spillevinken Mars (Lee själv) och den förnuftige Jamie (Tommy Redmond Hicks). När Nola känner sig redo för att bara ha en kille kan hon inte bestämma sig. Vem blir den lyckligt utvalde kavaljeren?
Den komiska effekten uppstår i leken med såväl stereotyper som publikens egna förväntningar. Kameran blir en dold karaktär. Vid ett tillfälle får den en dörr öppnad för sig och stundtals tilltalas den även direkt av karaktärerna. På så vis blir vi dubbelt delaktiga i händelserna. Alla försöker ge sin bild av Nola och vi lyssnar gärna på vad de har att säga.
Med undantag för en dansuppvisning mitt i filmen, är allt filmat i bländande svartvitt som får bakgrundens Brooklyn, med broar och parker, att leva upp. Även inomhusscenerna imponerar. Ernest Dickersons foto raffinerar sexscenerna till den milda grad att de blir sensuella små konstverk. Det är hett men också bedårande vackert, långt ifrån filmindustrins klichéfyllda standardprocedurer.
She’s gotta have it är rena familjeföretaget. Spike Lee har, förutom att delta som skådespelare, även skrivit manus, regisserat och klippt filmen. Hans pappa, musikern Bill Lee, medverkar i filmen och har dessutom komponerat dess jazziga soundtrack. Tracy Camilla Johns är mig veterligen inte släkt med Lee, men hon är minst lika talangfull som skådespelerska som han är som regissör. Tyvärr fortsatte hennes filmkarriär inte särskilt bra och idag får hon nöja sig med att vara ihågkommen för rollen som den utlevande Nola. Betyg: 8.
No comments:
Post a Comment