Här har ni en film som påverkar åskådaren fysiskt. Gåshudsbarometern visar högtryck; man trycks bakåt i biofåtöljen, musklerna spänns, det pirrar läskigt i magen och ändå ler man som under ett fritt fall. Det här är något för alla som gillar att bli skrämda på det gammalmodigt analoga viset.
The Others, den spanske regissören Alejandro Amenábars första Hollywoodproduktion, är en modern spökhistoria vars grundförutsättningar aldrig fungerar som realism men väl som fantasi. Den troende Grace (Nicole Kidman) bor tillsammans med sina två barn, Nicholas (James Bentley) och Anne (Alakina Mann), i en enorm herrgårdsbyggnad på ön Jersey utanför Frankrikes nordvästra hörn. Året är 1945 och hennes make Charles har ännu inte återvänt från kriget.
Familjen lever ett märkligt liv. Varje dörr måste låsas efter att man passerat genom den. Detta måste ske eftersom båda barnen är allergiska mot alltför starkt ljus, något som också innebär att alla stora fönster är täckta av magnifika gardiner. Dessa mycket speciella ljusförhållanden utnyttjas givetvis maximalt för att skapa en dunkelt olycksbådande stämning.
En dag kommer tre personer på besök. De anförs av Bertha Mills (suveränt spelad av Fionnula Flanagan), en till synes mycket sympatisk dam. Trion anställs som tjänstefolk i huset och allt verkar fungera bra ända tills något oförklarligt börjar uppenbara sig för Grace och barnen. En förfärande hemlighet är på väg att avslöjas och ”de andra” kommer närmare…
Under filmens första 10 minuter är det så tyst, så tyst och tystnaden talar. Självklart är det så att det tysta skapar utrymme för kommande skräckeffekter. När spänningen väl infaller är det i form av plötsliga överraskningsmoment ackompanjerade av dånande musik.
The Others lever högt på sina utmärkta skrämseleffekter. Tack vare dem går det att vara förlåtande mot de problem som filmen dras med. Dialogen är exempelvis av skiftande kvalitet. Kidman påverkas av detta och blir likt sin karaktär en aning ostadig. Hon vacklar, reser sig, vacklar. Då är barnens prestationer mer lyckade och temat att spela ut en mor mot hennes egna barn är skrämmande.
Den erfarne spanske filmfotografen Javier Aguirresarobe hanterar såväl interiörer som exteriörer – ett landskap insvept i tät dimma – med galant formsäkerhet. Men vad vore bilderna utan ljudet. Tillsammans med en veteran som John Carpenter och en ny talang som Tom Tykwer, hör Amenábar till den exklusiva skara regissörer som även fungerar som kompositörer till sina filmer. Hans The Others är ett steg tillbaka från nutidens vulgära skräck-
filmer och därmed också ett steg i helt rätt riktning. Betyg: 7.
No comments:
Post a Comment