Denna kosmetiska effekt hindrar mig från att komma in i filmen. Jag upplever det som att filmen är ett stort glashus där jag vandrar runt utanför och söker efter en öppning som ingenstans står att finna. Innanför de immiga glasväggarna pågår en historia som aldrig riktigt berör mig och när den väl gör det är det för sent.
Det tar 75 minuter innan jag hittar en ingång och berättelsen, om den unga Ruyi (Gong Li) som tar över makten på Pangs gamla gods, tänder till. Det är en mörk släktsaga med en för kinesisk film ovanligt stark sensuell prägel. Spelet kretsar kring relationen mellan Ruyi och Zhongliang (Leslie Cheung), en skugga från hennes barndom som nu vuxit upp och arbetar som gigolo i Shanghai. När han återvänder till sin barndoms jaktmarker sätter han maktbalansen på godset ur spel.
Nattens fresterska är en något överambitiös film där ett gediget arbete har gjorts för att återskapa miljöerna från 1920-talet. Detaljarbetet är imponerande, men skådespeleriet i birollerna lämnar en del övrigt att önska. Kan det vara kulturella skillnader som gör det, eller vad skulle annars kunna förklara vissa aktörers skräniga överspel i emotionellt pikanta scener? Leslie Chung och Gong Li är dock sevärda och det är deras förtjänst att filmen äntligen exploderar med en kvart kvar. Betyg: 5.
No comments:
Post a Comment