Metafilmen, en film om någon som gör en film, har alltid fascinerat medlemmar av regissörernas skrå. Senast i raden var det Michael Winterbottom som provade lyckan med Tristram Shandy: A Cock and Bull Story (2005). Längre tillbaka i tiden, närmare bestämt 1979, några år innan han blev ett stort namn i väst, var det den polske regissören Krzysztof Kieslowski som tog sig an temat.
Grundhandlingen är som följer: Filip (Jerzy Stuhr), säljare på en fabrik, köper en enkel sovjetisk filmkamera för att kunna dokumentera det barn som hans hustru Irka (Malgorzata Zabkowska) snart ska föda. En dotter föds, föräldrarna gläds och filmkameran kommer till användning. Ryktet sprids sedan snabbt; en anställd på fabriken har en filmkamera!
En tid senare har Filip fått i uppdrag att dokumentera när fabriksledningen får besök. Han förses med gratis film och vaga instruktioner. Den inledande entusiasmen är typisk för alla som någon gång hållit i en filmkamera. Allt som rör sig filmas och den bistre fabrikschefen känner sig tvingad att inskränka friheten en aning. Parallellt med att Filip utvecklas som filmare (regissör) rör sig förhållandet med hustrun mot en kollaps samtidigt som fabrikschefen (producenten) ökar sin kontroll över produktionen. Filmen ställer frågan: hur ser filmskapandets villkor ut?
Amator är en lågmäld och långsam dramakomedi med symboliska undertoner. Stilmässigt är det däremot en pigg bekantskap; bildspråket är fräscht och energiskt, klippningen djärv och tack vare metafilmstemat blir fotot njutbart varierat.
No comments:
Post a Comment